Tiesa, kad tokiu metu, kai vis daugiau laiko tenka būti namuose, nepastebimai praleidžiame vis daugiau laiko prie ekranų. Ypač vaikams, tai gali atnešti daugiau bėdos nei naudos. Pakalbėkime apie tai, kodėl reikėtų riboti ekranų laiką vaikams, kas nutinka per ilgai į juos žiūrint ir kaip skatinti vaikus užsiimti kitomis veiklomis.
Ekranai atrodo ištepti medumi, kai kalba pakrypsta apie vaikus. Kodėl ekranai taip juos traukia? Vaikams skirtiems filmukams ir žaidimams būdingi vaizdai yra spalvingi, ryškūs ir greitai kintantys. Išraiškingi, dar negirdėti garsai juos tik dar labiau sustiprina, todėl dalis vaiko smegenų yra labai stipriai stimuliuojama. Kalbant apie vaikams skirtus žaidimus plančetėse bei išmaniuosiuose įrenginiuose, užduotys čia yra gana nesunkios, o prizas ar laimėjimas lengvai pasiekiami. Ši aktyvi smegenų stimuliacija vaikus įtraukia, todėl buvimas prie ekranų vėlesniame amžiuje gali sukelti net priklausomybę, ypatingai paaugliams.
Amerikos pediatrų asociacijos paskelbtose rekomendacijose siūloma vaikams iki dvejų metų neleisti būti prie elektroninių prietaisų. Žinoma, jeigu bendraujate ir kalbate su toli gyvenančiais artimaisiais – tai išimtis. Vyresniems vaikams iki 5-6 metų, siūloma riboti laiką iki valandos per dieną. Kodėl taip yra? Kol vaiko smegenys dar intensyviai vystosi, ilgas laikas prie ekranų gali kliudyti šiai raidai, o tai paskui atsiliepia tam tikroms vaiko vykdomosioms, kognityvinėms funkcijoms ir fizinei bei psichinei sveikatai vyresniame amžiuje. Taip yra todėl, kad vaiko smegenys vystosi gana greitai, o kad viskas vyktų sklandžiai, smegenys turi gauti kuo daugiau skirtingos informacijos iš įvairiausių dirgiklių: per kūno judėjimą, liečiant skirtingus paviršius, ragaujant, žvelgiant į skirtinguose atstumuose esančius daiktus, klausant aplinkos, bei bendraujant su kitais žmonėmis.
Vilniaus universiteto Filosofijos fakulteto Psichologijos instituto mokslininkų ir Santaros klinikų Vaikų ligoninės medikų komanda atliko tyrimą (LT, tyrimas), kuriame pasirodo, kuriuos ekranus vaikai mėgsta labiausiai ir prie kurių praleidžiama daugiausiai laiko. Daugiau kaip 70 proc. ikimokyklinukų leidžia laiką prie televizoriaus ir apie pusė tiriamųjų vaikų – prie išmaniųjų telefonų. Ir nors tėveliai tikisi, kad vaikai prie ekranų laiką leidžia prasmingai – naudosis edukacinėmis programėlėmis ar kitaip mokysis, dažniausiai vaikai žiūri filmukus ar žaidžia įvairius žaidimus.
Mažų vaikų naudojimasis išmaniaisiais prietaisais siejasi su jų emocine savijauta, elgesiu, savireguliacija, somatine simptomatika ir miego trukme. Ką tai reiškia? Kuo ilgiau vaikams leidžiama būti prie ekranų, tuo daugiau, tėvų vertinimu, jie turi emocinių sunkumų, elgesio problemų, tuo trumpesnė jų miego trukmė. Vaikai tampa irzlūs ir dažnai nebežino ką veikti, kai nėra prie ekranų. Palaipsniui, jų kūrybingumas slūgsta.
Vilniaus Universiteto profesorė dr. Roma Jusienė skatina laikytis kelių paprastų taisyklių, kurios ilgainiui tapusios rutina, padės geriau susitvarkyti su vis ilgėjančiu ekranu laiku:
1. Valgymo metu nesinaudoti jokiais ekranais.
2. Valandą prieš miegą nesinaudoti jokiais ekranais.
3. Miegamajame ar poilsio zonoje nelaikyti jokių ekranų.
4. Mažiausiai valandą per dieną skirti aktyviai fizinei veiklai.
5. Kasdien skirti bent pusvalandį pokalbiams su šeimos nariais, draugais.
Daugiau pasiskaityti galite čia (LT, straipsnis).
Norėdami labiau įprasminti laiką prie ekranų, štai dar keli praktiniai patarimai:
Atkreipkite dėmesį į turinį. Paklauskite savęs, ar turinys atitinka vaiko amžių ir ko vaikas išmoksta žiūrėdamas tam tikrus filmukus ar žaisdamas žaidimus. Tik nereikėtų persistengti – tai ne visada turi būti naujos žinios: filmukai gali mokyti ir tokių svarbių savybių savybių kaip draugiškumas, pagarba, meilė gyvūnams, jautrumas.
Suteikite ekranams daugiau interaktyvumo. Ir čia mes nekalbame apie interaktyvią technologiją, bet ir pačių tėvelių dalyvavimą. Pavyzdžiui, galite žiūrėti filmuką kartu su vaiku, o vėliau aptarti ką matėte ir ko išmokote. Tokiu būdu lavinsite vaiko bendravimo įgūdžius, mąstyseną, o ekranų laikas tarps pripildytas daugiau emocijų.
Pritaikykite žinias realiame gyvenime. Tai ką išmokote filmukuose ar interaktyvioje programėlėje, praktikuote realiame gyvenime. Pavyzdžiui, jeigu vaikas mokosi skaičiuoti, skaičiuokite aplink esančius daiktus, mokykitės perskaityti įvarius pavadinimus gatvėje.
Žinoma, atpratinti vaiką būti prie ekranų gali būti iššūkis ne tik vaikams, bet ir tėvams. Juk tai reiškia, kad reikės nuolat galvoti, kuo užimti vaiką. Štai (LT, tinklapis) keli Lietuvos kūrėjai, kurie pasirūpino tai už jus. Pas juos rasite įdomių užsiėmimų visai šeimai, kurie ne tik lavins bendravimą, kūrybiškumą, bet ir visus penkis pojūčius.